Roszczenia gwarancyjne

Każdej osobie, która pełni rolę inwestora w procesie budowlanym przysługują roszczenia do wykonawcy o usunięcie wad fizycznych i prawnych.

Przykłady takiej niezgodności zostały wskazane w art. 556¹ Kodeksu Cywilnego:

  • Rzecz nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia - np. instalacja ogrzewania nie działa w jednym z pomieszczeń
  • Rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu wykonawca zapewnił inwestora - np. wykorzystanie przy budowie materiałów gorszej jakości niż wskazane w projekcie
  • Rzecz nie nadaje się do celu, o którym inwestor poinformował wykonawcę przy zawarciu umowy, a wykonawca się temu nie sprzeciwił - np. wykonanie przez wykonawcę zjazdu o minimalnej szerokości do nieruchomości, do której muszą dojeżdżać samochody ciężarowe
  • Rzecz została wydana w stanie niezupełnym - np. nie została wykonana izolacja przeciwwilgociowa dolnych kondygnacji budynku
  • Rzecz została nieprawidłowo zamontowana i uruchomiona - zwykle dotyczy to wad elementów instalacji, takich jak np. rekuperacja, ogrzewanie, urządzenia kuchenne. Może to dotyczyć zarówno przypadków, gdy czynności te zostały wykonane przez wykonawcę lub podwykonawcę, jak i przez inwestora, który postąpił według instrukcji otrzymanej od wykonawcy.

Wada prawna oznacza roszczenie osoby trzeciej skierowane co do rzeczy stanowiącej element budowli (np. wykonawca wmontował urządzenia pochodzące z kradzieży).

Wszystkie przytoczone wyżej przykłady znamy z praktyki. Zaistnienie wady daje inwestorowi szereg roszczeń o ich usunięcie, obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy. Roszczenia mogą mieć podstawę zarówno w rękojmi wynikającej z Kodeksu Cywilnego, jak i w gwarancji jakości udzielonej przez wykonawcę lub producenta. Pomagamy naszym klientom w procesie dochodzenia tych roszczeń na każdym etapie postępowań reklamacyjnych, przedsądowych i sądowych.

tel: +48 798 265 989 | email: roszczenia@bgbconsult.pl